کشتی یونانی به خواب ابدی می رود
>> Saturday, December 20, 2008
کشتی ای که 43 سال قبل بی گدار به آب زد و با 7061 تن وزن و136 متر طول طی این سال ها لوکیشن ثابت فیلم و عکس های یادگاری گردشگرانی بود که به کیش سفر کرده اند در تدارک زیستن در قعر آب های نیلگون خلیج فارس است. این کشتی باری در سال 1322 در اسکاتلند ساخته شد و چهارم مرداد سال 1345 در نزدیکی ساحل مرجانی کیش هنگامی که در راه سفر به کشور یونان بود گرفتار توفان شد و به علت نبودن فانوس دریایی به گل نشست.
کشتی در آن زمان بیمه بود و صاحب آن توانست پول زیادی بابت خسارت بگیرد، سپس شرکت بیمه برای بیرون کشیدن آن اقدام می کند اما هزینه بیرون کشیدن این کشتی آن قدر بالا می رود که از خیر آن می گذرد و آن را در همین نقطه رها می کند. بومیان جزیره می گویند که یونانی ها هنگام ترک جزیره کشتی را به آتش کشیده اند اما این بار کشتی به گل نشسته یونانی هر روز بیشتر و بیشتر در آب فرو می رود و بار دیگر کسی را یارای نجات بخشی آن نیست.برخلاف آن که طی همه این سال ها به گل نشستن این کشتی در کیش یکی از جاذبه های این جزیره عنوان می شد و تصویر آن در تمام کاتالوگ های تبلیغاتی جا خوش کرده بود، مدیر عامل منطقه آزاد کیش معتقد است: «کشتی یونانی در دوره ای از تاریخ به این جزیره آمده و در ساحل گیر کرده و نتوانسته است برود البته به دلیل آنکه مناسبت تاریخی و فرهنگی ندارد، جزء آثار باستانی قرار نمی گیرد اما چون در منطقه غروب در جزیره کیش قرار گرفته است، جذابیت زیادی دارد و ما تمام تلاش خود را برای حفظ و بازسازی آن می کنیم. » داوود مددی در ادامه گفت: «مالکیت این کشتی در اختیار ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) است و همه اموال بدون صاحب در تملک آنها قرار می گیرد. اگر این ستاد بخواهد این کشتی را بازسازی کند، ما از این کار استقبال می کنیم اما تاکنون چنین پیشنهادی نداشته ایم. » وی افزود: « تمام تلاش خود را برای بازسازی و حفظ جذابیت این کشتی می کنیم و به دنبال تخریب آن نیستیم البته این کشتی اکنون به زیستگاهی برای موجودات دریایی تبدیل شده و شدت فرسودگی آن به حدی است که دیگر کسی در آن نمی تواند پا بگذارد. » به گفته او تاکنون پیشنهادهای مختلفی را در زمینه شیوه بازسازی آن گرفته ایم و بررسی می کنیم تا ببینیم کدام پیشنهاد مناسب تر است. کارشناسان با توجه به میزان پوسیدگی کشتی درباره روش صحیح بازسازی آن نظر می دهند. مددی خاطر نشان کرد: « به هر حال وجود کشتی یونانی در جزیره کیش در گذر زمان فرصتی را به وجود آورده است و ما نسبت به حفظ کردن آن در جزیره بسیار راغب هستیم. » مددی همچنین درباره وضعیت گردشگری در جزیره کیش، گفت: « این جزیره 51 کیلومتر ساحل دارد و هر گوشه آن زیبایی منحصر به خود را دارد. مهم ترین جذابیت آن آب های مرجانی است اما در کنار آب های مرجانی آرامش و امنیت این جزیره شرایط بسیار مطلوبی را برای گردشگران فراهم آورده است. » وی بیان کرد: « امروزه گردشگر در یک مقصد خاص به گردشگری می پردازد و قصد دارد که از آن مکان بهره گیرد البته برخی در جست وجوی آثار تاریخی اند که در جزیره کیش به جز منطقه جزیره هیچ اثر تاریخی دیگری وجود ندارد. » مدیر عامل منطقه آزاد کیش در ادامه گفت: « عده ای از گردشگران نیز به دنبال آثار فرهنگی هستند. درست است که فرهنگ جزیره کیش به فرهنگ جمهوری اسلامی ایران متصل است و بسیار غنی است اما اینجا محدوده کوچکی از این فرهنگ را تشکیل می دهد. کیش محیطی امن با جذابیت های بسیار است و سواحل آن محیطی امن را برای گردشگران جهان فراهم می کنند. » کشتی یونانی در فهرست آثار ملی ثبت نشده است به گزارش ایسنا مدیر پایگاه میراث فرهنگی جزایر خلیج فارس با تاکید بر اینکه کشتی یونانی در فهرست آثار ملی ثبت نشده است درخصوص مرمت این کشتی گفت: « تصور می کنم، این کشتی به میراث فرهنگی ارتباطی نداشته باشد زیرا در فهرست آثار ملی به ثبت نرسیده است البته مناطق آزاد چندبار قصد داشته، طرح مرمتی به مشاور ارائه کند ولی هربار قضیه به نحوی منتفی شده است. » عبدالرضا نصیری اصل بیان کرد: « چندبار تلاش شده است جلوی تخریب کشتی یونانی گرفته شود حتی یکی از طرح های مناطق آزاد این بود که کل بدنه کشتی را که در آب است، با بتون پر کند ولی این طرح به دلایلی اجرا نشد. » وی با اشاره به اینکه از چند سال پیش، کشتی یونانی در حال از بین رفتن و فرورفتن در کف آب است، درباره اینکه مگر این کشتی تاریخی نیست که در فهرست آثار ملی ثبت شود؟ گفت: « در کیش دو اثر تاریخی وجود دارند که ثبت شده اند. پرونده های دو اثر دیگر نیز احتمالاً تا یک ماه آینده برای ثبت در فهرست آثار ملی آماده می شوند. » او در پاسخ به سوالی درباره پرونده هایی که برای ثبت در فهرست آثار ملی آماده می شوند، از اعلام نام آنان خودداری کرد. مدیر پایگاه میراث فرهنگی جزایر خلیج فارس ادامه داد: « کشتی یونانی یک متولی دارد که آن هم سازمان مناطق آزاد است البته برخی از وظایف سازمان میراث فرهنگی به سازمان مناطق آزاد واگذار شده است. » وی اظهار داشت: « البته این طور نباید تصور شود که اگر کشتی یونانی در فهرست آثار ملی ثبت شد، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری موظف است اقدامات مربوط به آن را از صفر آغاز کند و به سرانجام برساند زیرا 100 هزار اثر در ایران وجود دارند که سازمان میراث فرهنگی به تنهایی برای آنها و کشتی یونانی نمی تواند کاری انجام دهد. » نصیری درباره کاوش باستان شناسی در محوطه تاریخی جزیره در کیش نیز توضیح داد: « برای بحث باستان شناسی، پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اعتبار زیادی نمی تواند صرف کند و استان ها اگر بخواهند با هماهنگی پژوهشگاه می توانند اقدام کنند اما در کیش فقط بحث میراث فرهنگی مطرح نیست زیرا بخشی از اختیارات به مناطق آزاد تفویض شده است. علاوه بر این اکنون کاوش در کیش ضرورتی ندارد یعنی تا وقتی قسمت هایی که پیش از این کاوش شده اند، حفاظت نشوند، بهتر است که کاوش دیگری صورت نگیرد.
منبع:جامعه
0 comments:
Post a Comment